Alt image
Stacks Image 758

Blomsetlie i julenummeret

Å, jeg vet en seter

Den store tømmerhytta ligger vestvendt ovenfor en gammel setervoll helt i tregrensen 950 meter over havet.  Vid utsikt over Geilo og Havsdalen tas inn gjennom de 6 meter høye vinduene i den store stua. Familien kjørte opp fra en grå by i desember, til en vakker julestemning med snøtunge trær og tømmertun som lå trolsk i det blå lyset fra himmelen.

...når de går i fjellet
 Etter å ha gått flere turer i Budalen tidligere på høsten ble vi helt forelsket i stedet. Vi falt for de gamle setervollene som fortsatt er i bruk og skaper det vakre naturlandskapet. Hytta ligger lunt til ved tregrensen, med kort avstand til høyfjellet. Budalen har et snilt terreng og er omringet av majestetiske Hallingskarvet. - Skituren blir litt hyggeligere for barn og besteforeldre når det ikke er så bratt, og “premie” får vi uansett. Her er det bare å spenne på seg skiene å gå inn i vinterlandskapet. Det er bare helt konge å våkne til lyden av tråkkemaskinen og vite at etter frokost er det nypreppa løyper som venter. Utsikten ned til det som i 2019 ble kåret til vinner av “World Ski Awards”, gjør at flere av alpinistene i familien også får sitt.

Da hytten på Blomset ble annonsert tok vi kontakt med grunneier, som tilbød oss å ta en overnatting på hytta. Vi kjørte fra byen en grå desemberdag og kom opp til full vinter. Den kraftfulle tømmerhytta, midt blant snøtunge bjørketrær, gjorde at julestemningen kom krypende. At det var tent opp i den store tørrmurpeisen og rødvin i glass på bordet, gjorde at vi følte oss hjemme og velkomne.

Tankene på å feire jul på fjellet i slike omgivelser ga liv til drømmene våre. Her er vi garantert hvit jul i rolige omgivelser, borte fra byens kjas og mas. Størrelsen på hytta gjør også at man kan invitere flere generasjoner. Juleforberedelser på bygda kunne også bli koselig. Geilo er rene Skomakergata rett føre jul.

I gamle dager var folk like opptatt av beliggenhet som vi er i dag. Da var det mere av praktiske grunner til at man la bebyggelsen på riktig måte. Vestvendt, solhelling og skydd for vær og vind betød varme og trivsel til folk og fe, samt bedre dyrkevilkår til plantene. I dag er det ikke like enkelt å velge, men har man sjansen burde man tenke på samme måte som tidligere tider.

Hel ved
- Med familiens bakgrunn gjennom generasjoner innen bygg og malervirksomhet, ble vi veldig imponert over håndverket som er lagt ned i hytta, som er levert av LHM/Geilo Laft. Grove tradisjonsrike materialer i harmoni med moderne løsninger. Fargepalett, teknikker og utførsel gjør at hytta ser veldig gjennomarbeidet ut. Det er jo gjerne manglene man ser, her var det lite å sette fingeren på. Fargevalg er jo veldig en smakssak, jord og duse naturfarger blir sjeldent feil da de skaper den harmoni som er i naturen.

- Vi har også mye erfaring med hvor mye jobb det er å innrede eiendommer. Selv om det meste i dag kan bestilles og fås levert, er det en stor jobb å sette alt sammen hvis man ønsker det lille ekstra. At hytta var ferdig møblert og klar til bruk gjorde at vi helt ubekymret kunne begynne å nyte med en gang.

- Vi hadde vel sett for oss en mer tradisjonell laftehytte av typen oppstugu, men er glad for at vi valgte denne hytta som kombinere stavlaft i første etasje med mer tradisjonell laft i andre. Dette åpner for mye mer fleksibel og god planløsning, samt store vindusflater kan plasseres der man ønsker.

Stavlaft kan sies å være en kombinasjon av bindingsverk og laft, da en hytte i stavlaft vanligvis består av en laftet ramme, mens resten av bygningen reises på ordinært vis. Da er bunnen, toppen og stolpene i hjørnene laftet sammen, mens resten av veggen er bindingsverk eller mer vanlig reisverk.

- Lars, grunneier og utbygger, var også avgjørende for kjøpet, han er av den typen man kaller hel ved. Vi hadde hørt at Lars var nøyaktig og til å stole på. Man merker at det betyr noe for han at vi trives, det er ikke spart på noe. De dagen veien er snødd igjen, er det smilet hans i traktoren vi våkner til. Det var oldefaren til Lars som kjøpte og innlemmet Blomset til gården Ødegård i 1895. Han har derfor gått barnsbena sine i området, både på ski, men også som gjetergutt.

Jul i Blomsetlie

For noen er det ribba, for andre er det mistelteinen eller julepynten. Alle har vi noe som må være på plass før det kan bli jul. Selv om hytta var mere enn nøkkelferdig, tar vi med våre egne juletradisjoner. Kassene med den tradisjonsrike julepynten er tatt med fra byen. Det skal ikke mye julepynt laget av barn til før hytta kjennes veldig privat og personlig. Bilder av nye minner har allerede kommet på plass, og det er rikelig plass til flere.

Med seks meter under taket i stuen er det rom for et høyt juletre som lukter deilig av norsk fjellgran og er hugget i nærheten. Vi er også blitt glad i å tenne lykter ute på terrassen, hvor det også fyres i bålpannen de dagen vi får lyst til å sitte ute etter mørket har falt og det er stjerneklart.
I høst samlet jeg furukongler. Disse passer fint sammen med grener fra fjellbjørka. Kransen på døra er også hjemmelaget av kapp fra juletreet. Det å ta litt fra naturen med inn, er kanskje den fineste pynten?

-Julaften står det alltid pinnekjøtt på menyen, og første juledag er det ribbe. Familien varmer gjerne opp med flere pinnekjøttmiddager før jul. - Ett år spiste vi pinnekjøtt 5 ganger frem til og med julaften. Og vi spiser det gjerne frem til påske. På bygda har de også noen kortreiste godbiter, det er lett å bli glad i, rakfisk fra Hardangervidda

-På selve julaften er det å få seg en god skitur før roen senker seg veldig viktig for herren i huset. Vi andre kan bake, høre på god musikk eller se klassikerne på TVen.
For oss er og budskapet av jula viktig, og det ble nesten borte for oss de siste årene med hjemme-jul. Gavene tok over hele julaften. Ved å ta jula her oppe blir det ikke bare fokus på gaver, men mer på å kose oss som familie. Samtidig er det ikke lenger bare vi som lager mat og pynter. Før var det sånn at ungene spurte når middagen var klar, og kom til dekket bord klokken halv seks. Nå er alle med på å skape jula, det er den beste gaven for oss. Ved at alle også sover over her, slipper vi jaget, og det blir rom for gode samtaler til langt inn i 1.dag da alle tusler i pysj til julefrokost og bare koser seg. Noen blir gjennom romjulen, før det nye året feires.

Der det er hjerterom
 I det vi åpner inngangsdøra møtes vi av en lun deilig stemning. Fargetonen på vegger og inventar mot fargespekteret i gulvet gir oss en hyggelig velkommen. En velkommenhilsen vi setter pris på hver gang vi åpner døra inn til hytta. På veggen henger en nydelig lampe som er laget i NY av Apparatus.

Fra gangen er det dør inn til et søtt vaskerom, her er det toalett og vask, og en praktisk dør ut. For hver dør vi åpnet da vi var på visning, skjulte det seg en overraskelse, noe som vi ikke hadde ventet oss. Dette likte vi godt! Døren inn til kjøkken og stuen er en dobbel glassdør innrammet i smijern. Smijern er en effekt som går igjen i hele hytta.

Å åpne de doble dørene var en drøm for oss. Utsikten som kom til oss inn fra de fantastiske vinduene, var bare wow. Lysekronen i taket i stuen, de kule møblene, det røffe spisebordet med designerstoler rundt, kjøkkeninnredning i mørkbeiset eik og ja det var bare helheten. Dette var liksom bare oss.
Kjøkkenet var fullt innredet i skuffer og skap. Med integrerte hvitevarer fra Miele. I bestikkskuffen lå et flott bestikk fra Georg Jensen, og i skapene var det et nydelig servise fra Kajsa Cramer. Kjeler og utstyr var fra Le Cruisett. Her var alt vi hadde behov for.

Stuen har en nydelig velur sofa i blått fra Slettvoll. Alle møblene i stuen, stolene, bordene er herfra. De klassiske rene linjene mot de røffe kontrastene i gulv og vegger er oss. Her sitter vi og koser oss om kveldene med et glass rødvin. Med bakgrunns lyd fra peisen som brenner. Om morgenen er det også magisk her. Det er deilig å ta med tekoppen inn i stuen og krabbe under pleddet. Det er så godt å koble av ved å la blikket hvile i utsikten. Peisen er murt opp av en lokal murer og er så nydelig. Virkelig bra håndverk. Peisinnsatsen er fra den tyske produsenten Brunner.

Fra stuen går du inn til master-bedroom. Her møtes du av en flott håndutskåret gavl. Den er i en lys gråblå farge som er nydelig til den brune veggen. Master-bathroom er bak en skyvedør og her møter du gylne rustfarger i flisene og en kul stor steinvask. Den veide visst 100 kg. Fra soverommet går det en dør ut til vår egen lille kosekrok. Her sitter vi med champisen og bål på bålpanna og nyter livet.

Fra stuen går en trapp opp til 2. etg. Her fikk vi gåsehud da vi kom opp trappen. Her ble vi møtt av nok en utrolig flott utsikt. Sammen med stoler fra Slettvoll og et vakkert antikt skap ble dette nok en liten stue en kan trekke seg tilbake i. Her er det også en herlig tv krok hvor du bare kan slenge deg ned i sofaen og sette på en film. Oppe i 2 etg. er det fire soverom. Så her er det plass til venner for små og store. Deilig bad som har samme stil som badet nede. Sengene i alle rom er plassbygget og garderobeskapene på to av soverommene.

Tone fra Blomset

Tone fra Blomset - takknemlig og ydmyk for at jeg kan få jobbe med lidenskapen.
At noen velger å kjøpe noen av mine drømmer er jeg veldig ydmyk og takknemlig for. Jeg er jo bare helt vanlig, men med en stor passion og et bankende hjerte for interiør. Det blir hyppige besøk av interiørmessene i Europa, Milano, Paris og Stockholm for å få inspirasjon. Lars og jeg legger som oftest feriene til alpelandsbyer i Østerrike, Sveits, Frankrike og Italia. Synes også at vi har mange flinke arkitekter og interiørdesignere i hjemlandet, de kjenner til de særnorske tradisjonene vi har rundt hyttelivet i Norge. Det er viktig for meg å få inn norsk design

Jeg henter fargepaletten i naturen. Brune nyanser fra jorden, grønt fra blader, gress, blått fra himmelens mange nyanser, oker, rødt fra lyng og høstblader, rust, grått fra stener. Vi blander ofte til fargene selv, til vi blir fornøyd.

- Jeg bare elsker å gå i naturen se på mose, planter, lyng, blader, steiner og ja jeg tar med mange greiner inn. Til tider er det ganske mye natur inne. Jeg elsker å dekorere med naturen. Jeg elsker kontraster, det synes jeg skaper en balanse i interiøret. Det lever litt mere da, kommer mer til sin rett.  Antikke møbler og gjenstander i kontrast med det moderne og klassiske er vakkert. Varme toner i kontrast med kalde toner. Grove materialer med blanke flater eller stoffer som fløyel.  Jeg elsker tradisjoner, og jeg må også si at jeg digger det moderne.

Ideer til innredninger tegner vi. Vi tegner peiser, dører, kjøkkeninnredninger, trapper, baderoms innredninger, garderober mm. Jeg er opptatt av at hver hytte har ett tema, rød tråd, som følges fra rom til rom.

Da jeg innredet hytten ble jeg betatt av lyset, morgenstemningen, dagslyset, blåtimen. Jeg satt i pausene mine foran vinduene og bare tok lyset inn i meg. Det var magisk. For meg ble det viktig å ta med meg den opplevelsen inn i mitt arbeid med interiøret.